Nej, jag är inte rasist.

Och det behöver man inte vara heller för att bli pissförbannad över att Islamiska kulturföreningen har ansökt om speciella tider då bara kvinnor får simma. Say whaaaaat??!!
Jo, jag förstår att för muslimer är det inte ok att simma tillsammans med män, och jag har folk i min bekantskapskrets som är muslimer och inte heller går till simhallen för att de inte känner sig bekväma med att simma på samma ställe som män.
Just det ja, de accepterar, att de inte är i ett islamiskt land där det finns separata simhall/badhus för män och kvinnor. De försöker inte att ändra om ett kristet land till deras eget land för de flyttade/flydde från sitt hemland av en anledning!

Så här tycker jag, antingen så vill man leva i ett islamiskt land där alla deras regler och, enligt mig, kvinnoförnedrande "regler" som i många fall är rent av påhittade. Eller så flyr/flyttar man från sitt land av en eller flera anledningar, oftast för att man inte anser att man kan leva ett värdigt liv där, man kanske vill ge sina barn bättre förutsättningar att lyckas än man själv hade.

Och så finns de dessa människor som kommer hit, de skapar föreningar där de kan utöva sin religion tillsammans. Och det är hur bra som helst! För i det här landet så har vi religionsfrihet, vilket man oftast inte har i islamiska länder. Är du kristen där och utövar din religion öppet så har du tur om du får leva.
Jaja, de kommer hit, de tänjer på gränserna så mycket de bara kan. Och tro mig, många gånger är jag på deras sida. Jag tycker att man ska få bära slöja, för det är INTE samma sak som att man som svensk ska till ett islamiskt land och vägra ta på sig slöja. Men någonstans efter det tycker jag det blir fel. Islamiska skolor, där man i princip hjärntvättar små barn (och då tycker jag det är fel med ALLA religiösa skolor, man ska få välja religion själv när man är gammal nog för det beslutet).
Små barn får bära slöjor, kvinnor får inte göra som de vill på grund av att männen säger att de bestämmer och sen går det rent sagt åt helvete och det gör mig skitarg!

Anledningen till varför många människor flyr från sina hemländer är för att de ska slippa just sånt, och de kommer hit och kämpar, utbildar sig, skaffar jobb, kämpar för försörja sin familj och ge sina barn en bättre framtid. Jag läste någonstans att man inte kommer hit för att bli svensk, utan för att kunna fortsätta vara den man varit och det håller jag fast vid.
Fast vissa människor vill ju att Sverige ska bli som deras hemländer. De kanske flydde från fattigdom och svält, vad vet jag, men de förstör rent ut sagt för alla oss som har bott här nästan hela våra liv och kämpat med språk, kämpat för att bli accepterade trots annorlunda namn och utseende. De förstör för oss som äntligen blivit accepterade.

Nej, jag tycker inte att det är ok att acceptera speciella timmar för kvinnor att simma. Jag tycker inte att det är ok med moskéer, med religiösa skolor överhuvudtaget.

Orkar inte ens läsa igenom det här, hade bara mycket ilska inom mig just nu!

Kommentarer
Postat av: Sarah

Visserligen tycker jag att alla ska få göra som de vill, men jag håller med om att män genom "religionens namn" förtrycker kvinnor. Religion ska inte vara ett maktmedel utan något som skänker folk tröst. Bra skrivet Parisa!

2011-11-14 @ 22:57:38
URL: http://snowcap.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0