Jobbigt att sprita händerna??

Hade en lång diskussion med sköterskan som skulle ta blodprov på mig på provtagningen i sjukhuset, och hennes två kollegor. Hon tyckte det var larvigt (hennes ord) att jag ville att hon skulle sprita händerna innan hon stack mig, hon hade ju redan spritat händerna innan jag fick komma in i rummet.
Ja, det hade hon säkert, MEN efter det så rörde hon mitt körkort, datorn, en massa saker i rummet osv. Sedan berättade hon att hon minsann inte tänker sprita händerna TVÅ gånger för varje patient.
Då berättade jag att jag minsann ALDRIG tänker gå tillbaks till henne eftersom hon vägrar respektera mitt inte allt för jobbiga krav. Japp, jag som patient KAN ställa krav på de som ska ge mig vård/behandling/sticka mig i armen en gång i månaden.
Det går tydligen inte att lära gamla hundar att sitta.
 
Av tre sköterskor var det EN som absolut inte tyckte att det ska vara ett problem att sprita händerna om patienten vill det, och det var för att jag hade samma diskussion med henne för över ett år sedan när jag var tvungen att lämna blodprov flera gånger i månaden. Men den här tanten, ja, hon var en tant, tyckte att hon skulle bli så torr om händerna om hon spritade händerna så mycket, men jag talade om för henne att jag har själv jobbat inom vården och det finns handkräm just för att man ska sprita händerna ofta och för att man ska undvika att bli torr om dom.
 
Det här är inte ok, att man ska behöva tjafsa med vårdpersonal om simpla hygienfrågor. Jag var överlycklig när vi var på BB i Uppsala och alla sprita händerna och sedan tog på sig handskar innan de skulle röra mig eller William, nu är det år 2012 och det finns väldigt tunna och bra handskar, man ska lära, till och med de äldre att använda dessa!
 
Nä, imorgon är det en arg Parisa som ringer deras chef, för tyvärr så måste jag gå tillbaka dit och jag vill inte behöva argumentera för detta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0