Underbara, fantastiska helg!

Åh, den här helgen har varit helt magiskt! 
Tror att det hela började med när jag lyssnade på ett avsnitt av Barnpodden i början på veckan och blev så inspirerad att jag bestämde mig för att komma på nyårsmål, istället för de nyårslöften som jag brukar strunta i. 
Jag bestämde mig för att 2014, året då jag fyller 30(!!) ska det bli det underbaraste året någonsin, förutom året då W föddes såklart! 
Jag ska inte stressa sönder mig, jag ska bli starkare än någonsin, ta hand om mig själv, min kropp (den som ska få mig att leva ett långt och friskt liv), jag ska bestämma hur jobb och plugg ska fortsätta, och en några andra punkter.
 
Efter att P åkte norrut för att påbörja 9 månaders utbildning jobb och bara kommer hem någon helg/ vecka då och då så blev livet ganska kaotiskt. 
W började på förskolan, alla rutiner rördes om då han, såklart, saknar sin pappa och 2 års- trotset började liksom ett halvår för tidigt, då fick jag hitta min mantra; "välj dina strider". När man fått 4 timmars sömn, barnet vägrar sova middag, barnet vill hitta på en massa saker som han inte borde göra, då är det lätt att tappa tålamodet. Nej betyder ju ja för småbarn! 

Då valde jag istället att välja mina strider. Ok, vi äter frukost framför barnprogram, tar sovmorgon någon dag mitt i veckan när vi är trötta, vatten på alla kläder och kläder som byts 4 gånger på en dag osv, japp, gamla Parisa skulle ha sagt " nej, inte göra så! ", nya Parisa säger " ", ingenting. Tittar på när W leker med vattnet efter maten, då kan jag passa på att äta klart maten. Han testar att doppa handen i vattnet, tomat i vattnet, det var gott, hmm, vad mer kan hamna i vattnet? Efteråt torkar man ju upp och han hjälper tid! Mindre stressad mamma, nyfiken busunge får utforska, lugnt liv! 

Vi har blivit ett team, jag och min son, vi städar, diskar, dammsuger, leker, pysslar, och när pappa kommer hem så ansluter han till teamet! 
Det är magiskt! Och när det blir för jobbigt så slänger man i en omgång tvätt i maskinen och upprepar för sig själv: välj dina strider. För tro mig, de striderna kommer, men han lär sig! Han väljer nog också sina strider! 

Om en månad och en vecka blir min bebis 2 år! Och nu är vi äntligen i fas med varandra, får en puss på morgonen, han springer till mig när jag hämtar honom från förskolan och berättar om allt de har gjort. På lördagar sover han hos mormor och morfar och får en massa kärlek och vi fyller alla på med energi! 

Den här magiska helgen har vi busat en massa i snö, vi har skottat snö med moster, gjort egen pulkabacke åkt hur mycket som helst! Idag har det blivit en hemmadag då vi har klippt ut geometriska former i färgglada papper, laminerat och pyntat lägenhet med dem. Vi har lekt, spelat spel på mobilen, gjort egen glass, kramats när han varit ledsen och som extra bonus har mormor tittat förbi så jag kunde åka och handla lite! 





Och jag känner mig lite som en vinnare som har en sådan underbar unge som är nyfiken, vill vara med och göra saker och vill berätta allt för mig! Dessutom somnade han före 20.45 två nätter i rad, ta i trä. 

Häj! 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0